lördag 22 mars 2014

Alicia - Epilepsi ??

Det började för ca 3-4 veckor sedan med att Alicia blev helt slapp i min famn.
Jag hade precis bytt hennes blöja, tog upp henne från skötbordet, & gick för att släppa ut en katt.
Någonstans på den korta vägen (ca 4 m) blev Alicia helt slapp. Hon orkade inte hålla upp sitt huvud. Jag tittade på henne & pratade med henne, & jag fick ögonkontakt. Hon var "med". Jag gick raka vägen till sängen & la ner henne. Då var hon precis som vanlig igen, hon rörde sig osv. Anfallet kan max ha varat i 15 sek.
Jag pratade med Madde lite om det men valde faktiskt att inte kontakta sjukvården.
Jag trodde att jag kanske hade fått för mig, el att hon bara var trött.

Natten mellan den 9-10 mars ca 00:45 vaknade jag av ett lustigt ljud. Det lät som när någon av katterna spyr, fast den här gången kom det från Alicias säng.
Jag tände lampan satte mig upp & ser att hon ligger där & krampar.
I panik ropar jag på Tony samtidigt som jag försöker få kontakt med Alicia.
Han hoppar upp & tar henne & jag ringer 112.
Anfallet slutar, det varade i ca 3-5 min.
Ambulansen kommer & jag följer med in.
Läkarna där tror att det kan ha varit feberkramp eller infektionskramp.
Alicia hade 38,1 på kvällen & då fick hon alvedon.
Vi misstänkte att det var tänder på g, bla pga att hon hade varit extra kinkig & kliat mycket i munnen.
Efter anfallet hade hon 37,7 i temp.
Läkaren ska skicka en remiss så att Alicia ska få göra eeg.
Vi åker hem på fm.


Den 15/3 vid ca 08 blir Alicia slapp i Tonys famn. Jag får ögonkontakt med henne men hon känns ändå lite borta. Anfallet varar i ca 15 sek. Jag ringer 1177 (läkarna hade sagt att vi skulle kontakta vården om Alicia fick fler anfall) & sitter säkert i kö i 40 min. När de svarar kollar de med barnakuten & de säger att vi ska komma in direkt. Vi börjar göra oss i ordning för att åka & då får Alicia ett krampanfall. Det varar i ca 2½ min. Efteråt är hon okontaktbar så Tony ringer 112.
Ambulansen kommer & jag följer med in.
Vi blir inlagda på barnvårdsenheten för observation.
Alicia är i princip som vanligt, fast mycket gnälligare. Inget är bra.



Vid 18:15 på kvällen får hon ett nytt krampanfall, jag larmar direkt nödlarm på personalen.
Anfallet varade i 2 min. 
Efter ett anfall är hon helt slut & sover i flera timmar :(
På söndagen får vi permission & kommer tillbaka på måndag fm för att träffa barnneurologen. 
Då görs ett eeg som inte blev riktigt rätt. Alicia skulle helst ha sovit men vägrade detta. Men av det som gick att få fram så syntes inget avvikande.

Läkarna tror att Alicia har epilepsi. Det som händer nu är att de ska göra en stor utredning om varför hon ev har det, vad det är som orsakar anfallen/kramperna. En massa blodprover har tagits & hon har fått lämna urinprov. Igår fick vi tid till magnetröntgen där de även ska ta vätska från hennes ryggmärg?, en lumbalpunktion. Den 1/4 ska hon sövas ner för att genomgå dessa undersökningar.
Nu hoppas vi att de inte hittar några konstigheter inne i hennes lilla huvud !!

Alicia har inte haft något anfall/kramper sedan i lördags, det har alltså gått 1 vecka.
Om hon får en kramp så ska vi hålla i henne & se till att hon får luft. Vi ska även ta tiden. Om en kramp är längre än 5 min så måste vi ringa 112.
I måndags kväll började hon med en krampförebyggande medicin, Trileptal, som hon får morgon & kväll. Om ca 1 vecka är hon uppe i full dos.
 Vi har även fått kontakt med ett epilepsiteam som vi kan kontakta vid frågor.


Under veckan har hon varit sig själv, om än lite gnälligare. Men hon är ändå pigg & glad under dagarna. Hon är med, skrattar, ler & busar

Jag vill tacka ALLA som på olika sätt har visat sitt stöd ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar