lördag 17 december 2011

Förlossningen


Jag kopierar ett frågeformulär från Madde (som hon fyllde i efter att Molly hade fötts) som handlar om graviditeten & förlossningen.


När fick du reda på att du var gravid ?
Den 30/4 (Valborgsmässoafton, 13 år sedan jag & Tony träffades för första gången)

Hur gammal var du ?
28 år

Hur tog ni det (du & din partner) ?
Vi blev naturligtvis överlyckliga då vi hade försökt att få barn i 3 år.
Men speciellt jag hade väldigt svårt att tro på graviditetstestet så Tony fick åka iväg & köpa 1 till =))
Sen kändes det lite overkligt under en väldigt lång tid.

Mådde du mycket illa ?
JA =))
Från tidigt i graviditeten (det var ju till slut därför jag tog ett test.....efter påtryckningar från höger & vänster) ca v.6 fram till ca v.20-22.
Men jag kräktes inte en enda gång !!
Över lag så klarade jag illamåendet väldigt bra, det var vid några enstaka tillfällen den satte käppar i hjulen för mig & jag var tvungen att stanna hemma från olika saker.

Sen mådde jag lite illa i slutet av graviditeten, vissa dagar.

Hade du mycket halsbränna ??
Till & från under hela graviditeten, ibland var det riktigt jobbigt & då tog jag medicin för det.

Var du känslig ?
JA =))
Mitt humör, som är väldigt starkt oavsett om jag är arg, glad eller ledsen ökade i styrka.
Efter att Ted föddes blev jag känsligare & jag blev ännu mer känslig när jag väntade Bubblan.

När kände du bebisens första sparkar ?
Jag började känna "bubbel" i magen i v.13 & sedan började det "buffa" i v.16

Var du ofta orolig ?
Nej, som tur var för det var jag när jag väntade Ted & det var inte roligt.
Jag var orolig vid några enstaka tillfällen.

Sparkade bebisen mycket ?
Hon sparkade lagom mycket =))
Vissa dagar mer & andra lite mindre, vid ca 2 tillfällen var det extremt mycket.

Fick du bristningar ?
Nej

Gick du upp mycket i vikt ?
Några kilon

Blödde du någon gång ?
Vid något tillfälle (tidigt i graviditeten) fick jag mindre blödningar (väldigt lite)

Hur många ultraljud gjorde du ?
5 st

Hur ville du att din förlossning skulle se ut ?
Jag ville att den skulle vara ungefär som när jag fick Ted dvs att den skulle gå snabbt, smidigt & komplikationsfritt. Min önskan var att jag inte skulle behöva ta EDA vid denna förlossningen.

Vad fick du för smärtlindring ?
Lustgas &....EDA =))

Hur började din förlossning ?
Den började med oregelbundna värkar ca kl 00:30 den 30/11

Hur många timmar tog din förlossning ?
Om man räknar med sedan jag fick regelbundna värkar så ca 7-13 timmar.
Men om man räknar efter att jag kom in till förlossningen så tog det 5 ½ timme.

Hur mycket var du öppen när du kom in ?
6-7 cm

Dragen med sugklocka ?
Nej

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen ?
30 min

Blev det komplikationer ?
Nej

Vad tyckte du var jobbigast ?
De djävulska värkarna som tilltog i styrka efter att personalen hade låtit vattnet gå (de tog hål på fosterhinnan)

Var du rädd för något ?
Jag var rädd för att det skulle uppstå komplikationer som skulle kräva att jag behövde sövas ex vid akut kejsarsnitt.

Skrek du ?
Nej

Hur många var inne i förlossningsrummet ?
4-5 st
Barnmorskan som "hade hand om mig", en undersköterska/barnsköterska samt en barnmorska som kom in lite då & då, & så jag & Tony då =))

Hade du någon nära med dig?
Tony =))

När var bebisen beräknad att komma ?
13/12 enligt ul

När kom bebisen?
1/12

Vad var vikt & längd på bebisen?
4235 g & 51 cm lång

Kön:
Flicka

Namn:
Alva Ingrid Elise

Hur gammal är bebisen nu ?
16 dagar

Vad tyckte du om förlossningen ?
Häftig, underbar, jobbig, smärtsam, känslofylld, pinsam, snurrig, förvirrande, snabb & smidig

När kommer nästa barn ?
OM det ska bli fler barn här så senast det året som Alva ska fylla 3 år....=))


2 kommentarer:

  1. haha ja tog 3 test med Molly =P

    SvaraRadera
  2. Det blev 3 test för oss med för i den ena förpackningen fanns det 2 test =)& så köptes det 1 till så att säga =))

    SvaraRadera