fredag 18 december 2009

Jobb helg

Jaha då var det dags för att jobba helg nu, jag jobbar ju 2 helger av 5. Detta är den "bästa" av de båda. Så klockan 17 börjar jag i em & sen går jag till 22.00, lördagen fortsätter med en 12-20 tur & sen är det 07-20 med en 2½ timmes rast mitt på dagen som jag går på söndagen.
Det brukar gå väldigt fort, bara man har kommit igång & börjat på fredagen sen svischar det bara till & så är helgen färdig.



Jag får emellanåt frågor om hur det känns att jobba kvällar, helger & storhelger (typ jul, nyår mm) & jag måste säga att jag faktiskt gillar mitt schema. Visst det är inte roligt att jobba storhelger jämt men på mitt jobb har vi gjort det så bra att man jobbar vartannat år jul & vartannat är nyår. Jag jobbar jul i år, 7-14 på julafton & 14-20 på juldagen.

Det bästa med de arbetstider vi har är ändå att efter eller före en helg så är man ju ledig mitt i veckan & det är jätte skönt !!
Man hinner me & fixa sådana saker som man kanske inte hade hunnit om man tex jobbar 7-16. Just nu så skulle jag inte kunna tänka mig att någonsin jobba 7-16 medans Tony ser fram emot att få sådana "normala" tider efter flera år med skiftarbete.
Det är ju väldigt olika men just nu så känns det iaf bra med det schema jag har, det som är dåligt är väl att jag har så många 12-20 turer & de är inte roliga. Men jag har lärt mig att uppskatta dem mer än 7-16 turerna. Mycket handlar ju om vilken inställning man har (det gäller ju allt) om man tänker positivt & uppskattar det man har så känns det ju bättre än om man går omkring & "gnäller" & känner att det mesta är skit.
Jag jobbar 75 % & det känns som att jag är väldigt nöjd med det, om jag inte skulle behöva så skulle jag aldrig någonsin jobba 100%. Men det finns ju de som inte har något val & då måste man. Men för mig i dagens läge så har jag ett val & det valet blir då 75%. Min tjänst ligger ju på 75 %.
För er som inte vet det så jobbar jag inom äldreomsorgen som undersköterska.


Nu ska jag snart bege mig ut i kylan.


Ni får alla ha en skön helg med mycket mys <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar