lördag 11 december 2010

Gnälla



Mina tankar går ju ut lite på att inte gnälla på allt & alla utan försöka se det positiva som finns runtomkring oss, uppskatta det man har & leva i nuet.
Tyvärr blir det ju inte alltid som man har tänkt så nu ska jag gnälla lite (igen ?! =)))

Denna hösten har varit oerhört påfrestande för mig och med hösten så menar jag ungefär sedan början av september.
Det har varit en massa schemabyten under året & det var det min höst startade med efter att jag kom tillbaka efter semestern.
När man inte har bytt schema på flera år så är det roligt & spännande men när man byter schema, om så bara för lite finjusteringar hit / dit, flera gånger på ett år så blir man väldigt trött !!
Man kan inte planera sitt privatliv & det känns oroligt i arbetsgruppen.
Som sagt vi började ett hytt schema i slutet av augusti/början av september & ca 1 månad efter detta bestäms det pga vissa omständigheter att vi ska ha ytterligare ett nytt schema. Vi ska dessutom dela upp oss och bli mindre arbetslag.
Det kommer nog något bra ur det här men en annan som har suttit med vid schemaplanering ett antal gånger känner bara hur energin rinner ur än.
Jag anmälde dock mitt intresse men valde efter 1 gång att hoppa av då jag kände att jag helt enkelt har haft/har för mycket runt mig.

Förutom detta så är det ju det här med jul & nyårsschemat som det har varit lite livat om. Jag gillar mina arbetstider, jag har inget emot att jobba kvällar eller helger,ibland kan det vara surt precis som det kan vara att gå till jobbet en vanlig tisdag men så är det ju.
Det jag inte gillar är att jobba storhelger och då speciellt jul. När man dessutom har ställt in sig på att vara ledig detta året & får som slängt i ansiktet att det systemet vi har ska vi inte ha längre & det visar sig att man själv jobbar då blir man både sur, arg & besviken !!
Detta har tagit mycket på min energi då jag ju faktiskt vill få fira med mina nära & kära. Som tur var löste det ju sig till det bästa, men det tog ett tag innan vi kom dit & det var inte enbart en dans på rosor.


Några av er vet ju om att en nära vän förlorade sin sambo under hösten & det var mycket jobbigt. Man sörjer honom själv samtidigt som man vill vara ett stöd för sin vän som har mått & fortfarande mår mycket, mycket dåligt......
En hel del energi har gått dit men ändå känner jag att jag inte har ställt upp så mycket som jag har velat pga en massa annat.


Sen har jag & Ted blivit väldigt illa behandlade av en läkare som var stressad när vi besökte bvc för 5 års kontroll. Jag vill inte berätta allt här öppet men det hon sa & gjorde fick mig att må väldigt dåligt & bli som en zombie i flera dagar. Många har reagerat starkt på detta bla dagis och bvc sköterskan så efter typ 1½ månad (pga av tidsbrist fick vi vänta så länge) fick vi till ett möte där läkaren faktiskt fick tänka om & förklara att man inte alltid gör rätt bedömning, det slutade med att hon bad mig om ursäkt !!
En stor sten släppte från mitt hjärta, egentligen hade jag nog kunnat dra vidare detta för det ligger mycket "skit" i det, men jag varken vill eller orkar det. Alla begår misstag, det är mänskligt. Men som läkare bör man vara professionell och förstå att man inte ska stressa eller poängtera att man har bråttom under ett patientbesök !!
Hon hade iaf själv känt att vårt möte blev helt fel så ett hjärta måste hon ju ändå ha.
Av hennes kropp att döma var hon gravid så man kanske kan skylla på hormoner ?!
Jag vet inte & jag bryr mig inte, det är över jag har fått en förklaring & ett förlåt & det känns som det viktigaste !!


Även oron över Maddes plötsliga blödningar & hennes lilla "jobbproblem" ar sugit energi & man har engagerat sig.
Blödningen visade ju sig bli väldigt positiv då hon ju faktiskt slutade att röka på kuppen =))
Men det visste vi ju inte när det hände.


Sjuka har vi också varit, flera gånger, både jag & Ted. Förkylda & magsjuka.....suck.


Sen finns det lite annat smått som inte ska stå med här.
Så min slutsats blir ändå att detta har varit en jobbig & deprimerade höst !!
Något av det enda som är bra är ju att lilla Molly har kommit till världen.

Nu börjar ju mycket att ordna upp sig men någon direkt lust att stöka inför julen finns inte.
Vi hoppas på ett bra slut på det här året & ett nytt, positivt & bra 2011.


Men om vi ändå ska försöka få in något positivt i det här så kan jag berätta om att vi här hemma hade en mycket mysig natt & morgon.
Jag & Ted följde nämligen med Tony ut inatt för att dela ut tidningar. Det var väldigt mysigt & det snöade, stora, fina vita flingor. Vi avslutade rutten med att stanna till vid ett konditori & köpa nybakade lussekatter som vi mumsade i oss här hemma i ett mörkt kök med tända ljus.
Mysfaktor på hög nivå.

Eftermiddagen var jag & Ted hos ett par kompisar som inte har träffat på länge, det blev till att baka pepparkakor som vi sen tryckte ut glasyr på.


Skrållan





2 pepparkaksbagare


Tossiga =))



Nu leker Ted med sin nattgäst & jag ska ringa min kära syster.

Ha en bra helg alla !!

8 kommentarer:

  1. Låter jobbigt, Cinna! Hoppas allt börjar ordna sig till det bättre nu och du kan lägga det bakom dig.
    Och så mysigt det lät när ni följde med Tony på tidningsutdelarrunda! Jättehärligt!

    SvaraRadera
  2. Ja det känns som att det finns ett ljus i tunneln nu iaf.

    Det var jätte mysigt att följa med Tony =))
    Så natt svart & dessa vita stora flingor. Jag önskar att jag hade tagit med mig kameran !!

    SvaraRadera
  3. Tyvärr så är allt lugnt ett tag o sedan kommer all skit på en gång =(

    Livet är lite tråkigt ibland. Men som Mamma alltid sa "Inget ont utan att de har något gott med sig" =) <3

    SvaraRadera
  4. Efter regn kommer solsken..

    SvaraRadera
  5. Tack för ditt inlägg Saara, jag hoppas det =))

    SvaraRadera
  6. Vad för baktanke? =P

    SvaraRadera
  7. Äh Cinna.
    Det heter bara gnälla när det är andra som gnäller.
    När det är vi, så heter det ventilera:-D

    /Friduss

    SvaraRadera
  8. Ja det är väl så Frida =)) =))
    Vi ventilerar mycket ibland ;-) =))


    Jag skojar bara Madde =)) =))

    SvaraRadera