fredag 11 februari 2011

BRÅK

Jag avskyr verkligen bråk, jag kan inte förstå mig på det helt enkelt.
Jag försöker verkligen förstå men jag vill ha en förklaring på varför man gör som man gör !!
Lite har jag väl förstått nu det sista men att multiplicera & dividera med bråk fungerar inte för mig.
Det blir ett enda virrvarr i huvudet.
Att multiplicera är dock lättare än att dividera men när det sen ska blandas in inverterade tal osv så blir det kortslutning.
SUCK !!


Exempelvis:

9*5/18

9*5/18 = 9*5/8 = 1*5/2 = 5/2 (vi förkortar med nio)

Så här ser ett exempel ut i min bok. 5/18 betyder 5 artondelar.
Varför förkortar man med 9 ??
Detta kan jag ändå förstå lite.....men vissa tal är omöjliga att förstå !!
Iaf för min icke matematiska hjärna !!

Vi tar ett ex till, detta förstår jag verkligen inte.

6/7 delat på 3

6/7 delat på 3 = 6/7 delat på 3/1 = 6/7 * 1/3 (så långt är jag med) = 2/7
Men hur kunde det bli 2/7 ??
1*6 =6
7*3 =21
Alltså borde svaret bli 6/21 delar....

Visserligen om man förkortar & delar 6 på 3 så blir det 2
21 delat på 3 blir 7
Alltså 2/7 (två sjundedelar)
Men det stod inte att man skulle förkorta & då borde ju 6/21 också vara rätt ??!

Jag förstår lite mer nu.......men ändå inte allt

Åt helvete med alla förbenade bråk !!!!!!



3 kommentarer:

  1. Jodå Cinna, du har räknat rätt.
    6/21 = 2/7
    Om det går att korta ner så ska man göra det så lågt som möjligt, men vilket som är egentligen rätt.
    Va duktig du är, jag hatar matte!!

    På den andra,9*5/18 = 5/2
    9*5= 45. Men att skriva 45/18 blir så konstigt, så då måste man korta ner, genom att dela, men man måste dela med samma siffra, och om du t.ex tar 5 (45/5= 9) så måste du även dela 18 med 5, och då blir det 3,6.
    Så delar man istället med 9 så funkar det med båda talen, 45/9= 5, 18/9=2

    /Fridus

    SvaraRadera
  2. Tack Frida =))
    Jag är verkligen inte duktig !!
    Men jisses, att du ändå mindes hur man ska göra =))
    Jag hade aldrig fattat om någon hade frågat mig för typ 2 månader sen, enda anledningen till att jag kan lite är för att jag just nu läser det.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, du hade ju skrivit uträkningen och svaret:-D
    Men i vanliga livet är det inget som jag går o tänker på. Det enda jag faktiskt använder är plus och minus....:-))

    /Frida

    SvaraRadera