fredag 31 januari 2014

Lilla Cissia.....=((

I måndags så hade jag & Alva lite "dansgympa" här hemma =))
Alicia satt just då i sin barnmatsstol en liten bit från bordet.
Jag fixade lite med disk samtidigt & helt plötsligt börjar Alicia att storgråta. När jag vänder på huvudet så står Alva jämte henne med ett finger på hennes bröstkorg, inget konstigt med det tänkte jag. Jag säger till Alva att vi får vara lite försiktiga med Alicia & sen lyfter jag uppe henne & försöker trösta henne. Hon är nästan otröstlig & jag tror att det beror på att hon är trött. Så jag lägger henne i vagnen & försöker få henne att somna. Det tar lite längre tid än vanligt men sen sover hon.

När hon sen vaknar så skriker hon hysteriskt. Jag lyfter upp henne & inser snart att hennes högra arm hänger & dinglar....=((
Jag testar den & hon är inte alls så stark i den armen som i den vänstra.
Efter ett samtal till Madde (vad gör man utan sin syster ;-)) så ringer jag 1177 som säger att vi ska åka in till sjukhuset.

Marie är snäll & kommer ner för att passa Ted & Alva medan jag beger mig in till Ryhov. 
Det går relativt fort där inne mot vad man är van vid (nästan 3 timmar).
Alicia blir undersökt, bänd & klämd på/i & de röntgar hennes arm.
Men de hittar inte felet.
Läkaren pratar om något som kallas PIGLUX men det tycks inte vara det iom att armen fortsätter att vara slapp trots att läkaren har vridit så som man ska göra vid den åkomman.
Vi bestämmer att vi ska åka hem & om armen inte är bättre nästa dag så ska vi åka in igen. Det kan ju trots allt vara att hon blivit öm när Alva försökte få henne att dansa med.

Dagen därpå är armen fortfarande slapp & vi åker in direkt efter att jag har lämnat Alva på förskolan.
Läkaren tittar & börjar prata om piglux & han vrider till. Han hör hur det knakar & helt plöstligt så börjar Alicia röra på armen igen =)) LYCKA ♥♥
Det kändes helt fantastiskt att se henne börjar röra på armen & försöka ta i föremålet som jag höll framför henne.

Stackars lilla Alva me som absolut inte menade något illa mot sin lillasyster. Tvärtom om så tycker jag att hon oftast är snäll & månar om henne ♥

En liten tjej som väntar på doktorn

En pigg & glad tjej som har en fungerande arm igen =))
 Om ni vill veta mer om piglux så är det bara att trycka på länken högre upp i texten.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar