torsdag 2 januari 2014

Lite uppdatering

Vad händer här hemma hos oss ??
Livet rullar på i en väldig fart & jag njuter av att vara 3 barnsmamma..... i den mån det går =))

Tony började jobba som elektriker på ett bemanningsföretag (Hamilton people) i Norge den 4 november 2013. Han åker härifrån på söndags em/kväll & kommer hem på torsdags kvällen.
Detta är tuffare än vad man kan tro =))
Det är inte lätt att vara helt själv med 3 barn & allt vad det innebär under de här dagarna. Men det fungerar & man lär sig att komma in i det. 
Tack & lov så har jag människor runtomkring mig som ställer upp & hjälper oss  ♥ 

Att han/vi har valt att han ska arbeta i Norge är för att han inte har lyckats få ett jobb här. Han arbetade på ett företag i somras som ....jag vet inte vad man ska skriva.....behandlade? gjorde? helt fel mot honom !!
Jag är helt säker på att de bara utnyttjade honom under sommaren !!
Det hela gick väldigt lustigt till & chefen för företaget har inte uppfört sig professionellt över huvud taget. Efteråt har vi fått höra väldigt mycket dåligt om den här firman & speciellt om deras chef från olika, oberoende av varandra, människor.

Man måste ha ett jobb & därför såg vi detta som enda utvägen just nu. Speciellt nu när jag är mammaledig. Jag vet att det finns funderingar över varför inte jag har börjat jobba istället & det enda svar jag kan ge på det är för att jag verkligen vill vara hemma !! Detta blir vårt sista barn & hur lustigt det än låter så gör det fysiskt ont att tänka tanken på att börja jobba när Alicia bara skulle vara 4-5 månader. Som tur är känner Tony som mig, han har inget behov av att vara hemma utan tycker att jag ska få vara det & det känns så bra att vi tycker likadant ♥ 

Däremot så är inte den här situationen hållbar hur länge som helst, har Tony inte fått ett jobb här hemma innan 1 maj så får vi ev omvärdera vårt beslut. Men då känns det också mer okej för då har Alicia hunnit bli nästan 9 månader. 
 
En annan anledning till att Tony tog det här jobbet är för att hans a kassa dagar var på väg att ta slut. Man får ju bara ett visst antal innan de sänker ner ens ersättning ytterligare.

 Vi vill inte heller behöva sätta Alicia på dagis som 1 åring (12 månader) utan är det möjligt så har vi henne helst hemma till 18 månader. Skulle Tony vara föräldraledig & jag jobba så är risken stor att hon skulle få börja precis runt 1 årsdagen. Nu vet vi ju inte hur det hela slutar, i värsta fall så kanske det blir så ändå, men målet är att hon iaf ska vara minst 15 månader innan hon börjar på förskolan.

Så VI har kommit fram till att detta var det bästa för vår familj just nu !!

Sen måste jag passa på att skriva något positivt om det hela me, jag har lärt mig nya saker & utvecklats av att vara själv de här dagarna. Så inget ont utan att det för något gott med sig =))
Tony trivs dessutom på sitt arbete, både med arbetsuppgifter & med arbetskamrater. Det han tycker är jobbigt är att vara iväg från oss här hemma....


Ted är klar med sin simskola =)) !!
Han är färdig med bröstsim 3 & kan simma 200 m.
Visst finns det lite finjusteringar kvar & jag tror att det är väldigt viktigt att man fortsätter att bada/simma kontinuerligt ett tag framöver så att allt han har lärt sig verkligen får sätta sig.
Det tog lite tid med en en liten kille som var rädd för vattnet från början, men som idag älskar att bada & hoppar rakt i på den djupa delen. Övning ger färdighet & vi är så otroligt stolta över honom ♥ 

Alva trivs jätte bra på sin förskola, hon går själv fram till fönstret & vinkar hejdå innan personalen har hunnit fram. Men ibland hinner de fram & då öppnar de fönstret så att hon kan säga hejdå. Det är väldigt viktigt för Alva att även säga hejdå till Alicia =))

Vi har lite smått, inget seriöst än, börjat låta Alva gå i trosor & använda pottan. Ibland kommer det i pottan & ibland inte.

Men vad hon pratar detta lilla liv =)), vi skrattar många gånger varje dag åt hennes sätt att prata & allt som hon vill berätta.


Alicia har börjat få smaka lite på vår mat (pyttesmå smakportioner) men även lite banan, äpple & bröd. Än så länge har hon inte blivit mattokig som sina syskon men det kan ju komma längre fram.
Mer vill jag inte skriva om henne =)) det får ni läsa i nästa månadsrapport istället =))


Jag trivs bra med att vara hemma, dagarna går i ett & allt handlar om planering. Vissa dagar träffar jag andra mammor/kompisar & det är jätte roligt. Jag behöver träffa människor som jag tycker om för att må bra.

Om några dagar ska jag påbörja att ta itu med att ta hand om min kropp & själ. Exakt hur får vi se. Jag både vill & inte vill operera mig. Men vi får se vad som händer som sagt.
  
Jag är väldigt öppen & positivt inställd inför det här året =))
Vi får se om min känsla ger mig rätt när jag utvärderar året i början av nästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar