tisdag 20 juli 2010

Hälften av sommaren

Ja nu kan man väl säga att ungefär ½ sommaren har gått.....eller ??
Det beror väl iofs lite på hur länge sommaren behagar att vara här men när jag tänker på sommar så är det för mig juni, juli & augusti. Men ibland är det ju varmt en bra bit in i september så vi får väl se hur länge hon behagar vara här i år.
Sen börjar den ju i maj månad vissa år så längden varierar.
Där vi bor har det iaf blivit lite svalare (tack & lov) det är fortfarande "kortbyxeväder" och sol (molnigt till & från).Trots att jag inte avgudar värmen så hoppas jag ändå på värme ett bra tag till !!


Jag har nu slutat att jobba natt, något jag trivdes väldigt bra med och som jag kommer sakna !! Mitt ända problem är väl att jag är lite mörkrädd men annars så har det funkat kanonbra att jobba natt, man blir ledig så många dagar i rad.
Det var iaf en erfarenhet som jag är glad att jag prövade på !!
Så imorgon blir det till att gå tillbaka på mitt vanliga schema. Jag jobbar 3 veckor på det och vecka 32 går jag på semester. Sen blir det 4 veckors ledighet =))
Sammanlagt så jobbar jag 11 dagar till och det ska väl vara överkomligt, men jag måste medge att jag längtar väldigt mycket efter min semester just nu !!



Mina turer på det nya schemat som börjar gälla i slutet av augusti


Ted skulle egentligen ha behövt gå 4 veckor på sommardagis det här året men det har löst sig på ett väldigt bra sätt så att han inte kommer behöva göra det.
För er som inte vet vad sommardagis är så funkar det så här (iaf där vi bor).
Det finns 5 dagis som ligger i Hovslätt och dessa 5 dagis turas om att ha öppet under 4 veckor under sommaren. I år är det Humlan som har öppet (Maddes gamla dagis =)) medan de andra har stängt under 4 veckor. Innan och efter de veckorna så har alla dagis öppet som vanligt.
Ted har aldrig tidigare behövt gå på sommardagis men i år så blev det så.
Men nu har det då löst sig. Först var Tonys skola stängd de första 2 veckorna så nu har han pluggat hemma och de resterande 2 veckorna varav Ted skulle ha gått 6 dagar (3 varje vecka) så ska han vara hos sin Farmor.
Det känns bra i och med att han slipper ha det så "hattigt" då, ledig 2 veckor, dagis 2 veckor, ledig 4 veckor.
Så det känns väldigt bra att det löste sig.



Vad händer här annars då ??
Jo för er som känner min syster och läser hennes blogg så vet ni ju att vi har varit i Kolmårdens Djurpark. En trevlig tripp med familjen + Lillstrumpan (Madde)
Jag blev lite besviken på att jag inte fick se ett av mina favoritdjur, Lodjur. Men det fanns ju mycket annat att titta på. Något av det bästa var Delfinshowen och det tyckte vi nog allihopa.
Men jag som har varit så frälst i Kolmården innan får nog ändå ändra mig till att jag tycker att Borås DJurpark är den finaste av de 2 jag varit på. Jag har varit på Kolmården, Borås Djurpark samt Ölands Djurpark.
Det bästa med Kolmården är ju delfinshowen och safariparken (när man får se de djur man vill se).
Sen var det lite av en besvikelse att restaurangerna inne på Kolmården stängde 16.30 medan parken var öppen till 18.00. Lite lustigt att det stängde så långt innan.
Men det var iaf en trevlig och fin dag.


Mina pojkar

Präriehund

Dhole, asiatisk vildhund

Vikunja


Annars så gör vi inte så mycket här hemma, Tony håller på med att få upp lister och foder runt fönsterna, han pluggar även den del. Sen har det blivit en hel del vatnnade och ogräsrensanade i våra buskar.

Ted har lekt en hel del med den nya grannfamiljens pojke, Hugo, som är ett år yngre än Ted.
Sen har det blivit lite lek med andra kompisar.
Mycket av tiden spenderar han ute, gärna på sin cykel eller nere i jordhögen vid muren, ett mycket uppskattat ställe för alla små barn som kommer hit =))
Kanske inte lika uppskattat av oss föräldrar men vadå, barn är ju barn och de ska få leka och smutsa ner sig.....tycker jag iaf =))
De varmaste dagarna blev det en del badat i Åsasjön och sen var Ted med sin Morfar och Marie uppe vid Åsasjön och fiskade. Det blev dock ingen fisk.
Sen har vi naturligtvis bara tagit det lugnt och njutit av de lediga dagar vi har tillsammans.
Det händer ju lite mer framåt men det skriver jag om när det har varit =))



Häromdagen var hela familjen på den sista Shrek filmen, Shrek - nu och för alltid.
Vi älskar att gå på bio alla i hela familjen, det är väldigt mysigt och uppskattat.
Det var möjligtvis den bästa Shrek filmen enligt mitt tycke. Mycket beror ju på vad man har för förväntningar och tankar runt en film samt vad man är i för sinnesstämning.
Filmen var iaf bra, buskapet var att man ska tänka till och stanna upp för att se det man har och uppskatta det. "Gräset är inte grönare på andra sidan staketet".
Om ni vill kika på trailern så tryck här nere.

SHREK


Nu ska jag sätta mig ner och tjöta lite med mannen innan det är dags för att lägga sig. Börjar 7.00 imorgon.
Förresten Teds nya kusin ska nog heta Gösta.....

Natti Natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar