onsdag 8 september 2010

CHEFER


Just nu är jag fly förbannad, jag kokar av ilska, jag spottar och fräser !!
Jag är så förbannad på en högt uppsatt person inom mitt yrke så det finns inte ord för det.

Vi har i flera år haft ett system när det gäller jul & nyår som har varit kanonbra för alla.
Man har varit ledig/jobbat vartannat år, förra året jobbade jag julafton & juldagen och var därför ledig nyårsafton & nyårsdagen. I år skulle jag ha varit ledig jul & jobbat nyår.
MEN vi har gått med i någon skit som heter "motvind" och då kan man inte längre ha speciella scheman under jul & nyår.
99 % av de som jobbar på samma ställe är supernöjda med detta, det är ju en garanti på att jobbar man julen ett år så är man ledig nästa, likaså med nyår.
Även andra som man har pratat med har tyckt att vi har ett jätte bra system.

Varför i helvete ta bort det då ??
Personens förklaring var just detta med "motvind", sen har ju inte arbetsgivaren någon skyldighet att göra så här. Vi har haft tur helt enkelt menade hon på.
Dessutom är detta systemet uppbyggt på att några vikarier går in & täcker upp, i längden så blir det en förlust menar hon.
Okej, men du tror inte att folk ändå söker ledigt så att det blir vikarier & på så vis ändå en "förlust".
Det fick jag inget vettigt svar på.

Men då söker jag föräldraledigt, för det kan du väl inte neka menade jag på....men hör & häpna om man har varit föräldraledig 2 gånger tidigare samma år så kan hon neka.

Jag retade upp mig mer & mer & till slut fräser jag fram

- Men vad händer om min man lämnar mig dagen före julafton då ?? Hur ska jag kunna jobba då om min son är hemma ??

Den högt uppsatta personen - Det är inte arbetsgivarens problem du ska helt enkelt infinna dig där !!

Jag - Okej, med min son då eller, för du förstår väl att man inte kan lämna en 5 åring hemma själv ??!

Då börjar hon babbla om att något sådant inträffar kanske 1 gång vart 10:e år bla bla bla

Jag- Men om det nu gör det....
Hon -ja då får du ju vara hemma
Jag - som föräldraledig då eller ??

Jag såg att jag sjönk i hennes ögon & att hon började bli väldigt frustrerad på mig men det SKITER jag fullständigt FAN i

Min familj kommer ALLTID gå före allt, aldrig att jag kommer sätta jobbet före, ALDRIG !!!!!!!!!

Diskussionen fortsätter .

Jag - Om jag blir sjuk då, eller måste man ha läkarintyg då från första dagen ??
Hon - Jag kan ringa jobbet & se om du är där, det har jag all rätt att göra om jag vill
Jag - Okej, men om jag inte är det då, ska du åka hem & banka på....om jag inte öppnar kanske det är för att jag är sjuk & ligger nerbäddad !!
Hon - Ja men då kommer du få det svårt när du ska förklara det för mig sen !!

JÄVEL !!!!!!
Jag avslutade med att - Du kan vara lugn jag ska inte bli dumpad dagen före julafton
Hon - Vad bra, men hon tittade inte mer på mig !!!!

Jag är så förbannad !!
SKIT !!
Jag ska inte jobba kvar med det jag gör, jag känner det så starkt nu !!
Men jag får väl fingrarna ur röven om 20 år eller så =))



En liten historia som Pappa drog för många herrans år sedan:

När kroppen skapades ville alla kroppsdelarna vara chef.

Hjärnan sade: Då det är jag som kontrollerar alla delar och tänker för alla måste jag vara chef.

Benen sade: Då det är vi som bär människan dit hon vill och utför det som hjärnan ger en vink om, så vill vi vara chef.

Ögonen sade: Då det är vi som ser till att inget händer och som varnar er när någon fara hotar, så vi vill vara chef.

Och så fortsatte händerna, hjärtat och lungorna – alla med samma yrkande om att få bli chef.
Slutligen begärde arslet att man skulle välja honom som chef. Alla kroppsdelarna skrattade och tyckte att idén var fullkomligt absurd – att ha ett arsle som chef.
Arslet blev mycket ilsken, slöt ihop sig, tjurade och vägrade att överhuvudtaget fungera.
Till följd av detta fick hjärnan feber, ögonen skelade och gjorde ont, benen blev svaga och händerna hängde slappt ner. Ja, till och med hjärtat och lungorna fick svårt att fortsätta arbeta. Till slut vädjade alla kroppsdelarna bönfallande till hjärnan att trots allt låta arslet få bli chef.
Och så blev det så att alla andra kroppsdelarna får uträtta arbetet medan arslet bara leker chef och endast åstadkommer en massa skit.

För att bli chef behöver du inte vara ett geni. . . bara ett arsle helt enkelt!



6 kommentarer:

  1. Men va fan då! Nu blir jag med förbannad! Jag tänker på R-M nu som jobbar heltid...hon kommer antagligen jobba både jul och nyår..för när dom infaller på en vecka så kan man åka på att jobba båda. Men om dom infaller på en helg så blir det inte så. Men sen kan det även bli så att vissa slipper jobba båda eller nån av dom helgerna pga schemat.

    Nu blev jag så arg...tycker det är bra att du hade den diskussionen med henne. Men varför akn man neka någon om man redan har vart föräldraledig 2 gånger tidigare det året? Det förstår jag inte!

    Bläää!!! Vill ha vårt system för då slipper man det där tjafset om att man ska jobba båda helgerna och sen att folk tar semester och sätter in vikarier.

    Jag står på din sida med detta...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Lena !!
    Men tyvärr tror jag inte det finns något vi kan göra......=((
    jag förstod det idag...

    Helvete rent ut sagt !!!!

    SvaraRadera
  3. Vi jobbar efter vårat 6-veckorsschema och faller det in på jul-nyår varje år så är det bara att ta semester eftersom brukaren är hos sin mamma,så det blir ju vissa som får ta semester varje år medans vissa sparar sina dagar.......inte rätt det heller. Eller så får man jobba på nåt annat ställe och det vill man ju verkligen inte!

    SvaraRadera
  4. Jag ska hitta ett ställe där man inte behöver jobba storhelger =))
    Näää, jag vet faktiskt inte.

    Hos oss får bara ett visst antal vara lediga samtidigt, annars blir man inte beviljad sem eller fp eller komp.
    Det är redan flera stycken uppskrivna.

    RÄTTVISA ÅT VÅRDARBETARE =)) =)) =))
    Det borde verkligen finnas ett BRA system för ALLA....ett sådant som vi hade nu innan vi gick med i MOTVIND !!
    Rättvist & bra !!
    Synd bara att det alltid ska gå bakåt i utvecklingen inom vården !!!!!
    För så ser jag verkligen på det.

    SvaraRadera
  5. varför finns de? asen som förstör våra liv...
    men världsbäst historia. får jag sno den o lägga på min blogg? helrätt ju. jag har något minne av att jag hört honom berätta den...

    SvaraRadera
  6. Klart du får sno =)) Den är ju inte "min" på något vis =)) & även om den hade det så hade du fått ta den =))

    SvaraRadera