onsdag 1 september 2010

Dagis, Droppen 1


Idag började Ted på sitt dagis igen efter sitt långa härliga sommarlov.
Egentligen så skulle han ha börjat i måndags men han har varit lite förkyld och hostig så vi sköt på det tills idag.

Jag märkte att han var lite nervös eller något i den stilen för det tog 100 år att bli färdig här hemma. Han sa att han hade ont i magen, då sa jag att du är nog lite nervös. Sedan började han fråga vilka som ska gå i hans grupp & då dog jag inombords.

De har ju blandat upp grupperna nu till hösten, så flera av hans lekkamrater går numera i Droppen 2. Ted går i Droppen 1.
Jag är inte så stormförtjust i detta men jag ska ändå ge det en chans, pedagogerna måste väl ändå veta vad som är bäst för alla barnen.....eller ??!

Jag berättade att både Filip, Erik, Eliah och Viktor ska gå i hans grupp, sen kommer det barn från Droppen 2 och från Grodan (småbarnsavdelningen).
Sen sa jag att Zakarias, Gustav och Emil (+ flickorna som är födda 05) ska gå i andra gruppen.
Han verkade nöjd med svaret, men sa strax en gång till att han hade ont i magen.
Du får berätta för mig vad som är jobbigt sa jag då så att vi kan fixa det.
Dagis har alldeles för mycket lego säger han då =)) =)
Öhhhhh, är det de som är problemet ??
Ja säger han. Hmmmm jag förstår ju att det inte var så......

Väl nere på dagis så blir Ted "fjantig", tappar hjälmen osv.....han spelar lite clown, vilket han kan göra när han blir lite nervös eller vad han nu blir.

Vi blir väl mottagna av Sofie, en förskolelärare som Ted hade när han gick på Grodan (personalen har ju även blandats runt lite så det är 2 "gammel nya" fröknar (som Ted hade på Grodan) + Lisa som är Teds kontaktperson eller vad man ska kalla det.

Erik och Filip kommer glatt springande emot oss och ropar TED, TED =))
Även några av de mindre ropar på honom.
Så vi går in, jag hade sagt att jag kunde följa med in lite om han ville.

Ted, Erik & Filip börjar leka direkt så jag sitter och tittar lite innan jag går vilket Ted inte vill att jag ska göra men jag säger att jag måste gå nu. Okej säger han bara, jag får en kram & puss och sen går jag.

Jag pratar lite med Sofie och frågar om alla 5 åringar kommer att träffas något och då berättar hon att på måndags fm kommer de alltid träffas i grupp, sen nämnde hon någon mer dag men jag hörde inte riktigt för det stod en liten kille jämte henne och grät så förtvivlat.
Men jag hörde dock att hon sa att det finns ett litet "hål" här, en öppning som leder in till Droppen 2 och här kan de ibland springa lite emellan.

Så just nu känns det bra, det gick bra att lämna, personalen var trevlig och Ted kommer uppenbarligen träffa sina gamla kompisar en del ändå.

Jag hoppas att jag är lika positiv i em....eller nästa vecka =))


2 kommentarer:

  1. hur gick det med tedden? var han okej med allt det nya?

    SvaraRadera
  2. Jadå det hade gått bra under dagen.
    Han vill inte riktigt att jag ska gå när jag lämnar honom men han blir inte ledsen när jag går eller springer efter mig.
    Däremot så vill han ju leka med barnen på Droppen 2, det var det första han sa idag.
    Varenda em när jag hämtar honom och de är ute så lekar han med sina vänner på Droppen 2, SUCK.
    Så just nu känner jag att jag är emot deras förbannade uppdelning !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Men vi får se vad som händer, det ska få en chans iaf och då måste det gå lite längre tid.
    Sen är han med sina gamla kompisar 4 gånger i veckan då de är indelade i grupper efter ålder.

    Vi får helt enkelt se vad som händer....

    SvaraRadera