torsdag 12 januari 2012

Jultomten



Att tro på jultomten har för mig varit något fint & mysigt, en tradition som jag har velat föra vidare till mina egna barn.
Julen i sig har alltid varit viktig & speciell för mig.

För ett tag sedan (minns inte hur länge sedan, men något/några år) så vet jag att bla min syster tyckte att det var fel att lura barn att tro på något som faktiskt inte finns. Man lurar ju dem.
Jag minns inte exakt hur diskussionen gick men däremot så minns jag att jag absolut inte höll med henne. Naturligtvis så ska väl alla barn få tro på tomten....eller ?!?!

Jag får erkänna att mina tankar runt detta ändrades drastiskt häromdagen när vi efter lite jultomte prat med Ted berättade att han inte finns.
Ted blev både arg & upprörd.
Han ifrågasatte varför vi ljög för honom & han vägrade tro på att det inte finns någon tomte.......
Detta fick mig att tänka till, jag mindes plötsligt hur ledsen jag själv blev när min Mamma berättade för mig att det inte fanns någon jultomte.
Den känslan, av att ha förlorat något som man har hållit kärt, är en väldigt jobbig känsla.
Sedan ställer jag mig frågan, som faktiskt Ted ställde

- VARFÖR ljuger ni för mig ??!

Det är en bra fråga, varför ljuger vi ??
Varför hittar vi på en saga & ljuger för det finaste & käraste vi har ??
Varför måste det finnas med en tomte, räcker det inte med att man firar julen med människor som man tycker om & byter paket med ??

Med facit i hand så tror jag att både jag & Tony är ganska så eniga om att Alva inte kommer bli lurad till att tro på någon jultomte !!
Han kan väl få komma (det finns ju andra barn som tror) men jag tänker inte ljuga en gång till !!
Hon kommer hela tiden veta att det inte finns någon jultomte.

När det gäller Ted så har han för övrigt känt igen tomten varje år ända sedan han var 1½ år.
Så han har ju förstått sedan länge att den tomten som kommer till oss bara är utklädd, men han tror ändå på att det finns en tomte som åker runt & lämnar paket (när vi sover).

- Det står ju från tomten på pakten !!

Öhhh, ja men det beror på att vi har skrivit det.....


Varför ljuger vi egentligen ??
Är det värt det ??
Skulle det vara okej att hitta på en historia (trovärdig för en vuxen) & sedan efter några år säga att det bara var påhittat ??

Jag tycker inte att det är värt det !! =))
Sen tycker jag att det är väldigt fel att säga (som många gör) OM du inte är snäll så kommer inte jultomten.
Vadå hota ?!
Vad är snäll & vem bestämmer vem & vad som har varit/är snällt ?!?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar