fredag 20 januari 2012

Vågar jag...??


Jag vet inte riktigt om jag vågar skriva detta för då vänder det väl.
Men jag tar risken =))

Alva har sovit 4 eller 5 hela nätter nu =))
Hon äter sista målet runt 22-23 & sedan har hon som tidigast det sista vaknat vid strax efter 05.
Men som idag fick jag väcka henne vid ca 6:15 för att mata henne.
Snälla låt det bli så här för alltid nu =))
Ibland ligger hon vaken lite på kvällen men det är ju inget som stör.
Hon sover just nu jätte bra på nätterna, ja hon sover en hel del på dagen med.
Mycket mer än vad Ted gjorde i samma ålder.
Men enligt en bvc sköterska som jag träffade vid förra vägningen & mätningen så är det tydligen vanligare att barn nr 2 (eller rättare sagt alla barn som kommer efter nr 1) sover mycket mer & detta trodde hon berodde på att i regel så är Mamman mycket lugnare då.
Man har ju lite mer erfarenhet & man känner sig mer lugn & trygg i sin Mamma roll.
Detta kanske inte stämmer på alla men denna bvc sköterskan upplevde iaf utifrån sina erfarenheter att det var på detta viset.

På mig stämmer det definitivt för jag känner mig mycket lugnare & tryggare i min Mamma roll nu än när Ted var bebis.


Idag är jag väldigt glad, jag fick ett besked tidigare idag som jag har väntat på.
Inget stort men ändå.
Så nu kan det börja planeras lite =))

I veckan har jag haft lite fikabesök, mycket trevligt & alltid roligt att träffa människor när man "bara" går hemma.
Jag är så glad & tacksam att jag har sådana fina människor runt omkring mig !!

Igår pratade jag med en granne & ev så ska vi göra upp ett schema så kan vi gå några dagar var i veckan med våra pojkar till skolan.
Hennes son går i 1:an & han börjar samtidigt som Ted på morgonen. Hennes son slutar 10 minuter senare än Ted men det är ju ingen tid direkt.
Igår & idag har jag gått med pojkarna & det har funkat riktigt bra.
Hoppas bara att det funkar när hon ska gå med dem sen. Med Ted menar jag.
Han är nu inne i någon period ?? eller så är det kanske pga alla omställningar i samband med att han har blivit storebror.
Han är lite som i sin egna värld, lyssnar inte & dummar sig.
Blir lätt arg på mig & Tony & då poängterar han alltid att Alva är hans bebis. Han bara säger så mitt i allt, trots att det inte alls handlade om henne.
Det är väl någon reaktion som förhoppningsvis lägger sig.
Det har pågått i ca 1 vecka.

För övrigt så verkligen älskar han Alva.
Han är så mån om henne & han hjälper så gärna till när det är något som rör henne.
Han tittar varje dag på henne & säger att hon är finast i världen =))
Men då säger vi att de, alltså han & hon är finast i världen.


Sen så måste jag ju bara poängtera att jag tycker att detta med bloggar & till viss del även fb (facebook) är väldigt bra när det gäller att dela med sig av sitt & sina barns liv.
Jag tänker mycket på Maddes blogg, hon har ju alltid skrivit mycket om Molly samt lagt upp bilder & filmklipp. Man lär ju på ett vis att känna Molly mer än vad man hade gjort annars.
På så vis så blir hon ju inte anonym.
Det är roligt att kunna följa med & se hur hon utvecklas.
De första åren går ju så fort.

Jag kommer att blogga en del om Alva, som ni kanske redan har märkt.
Men jag kommer inte att dela med mig av alla bilder som tas för då hinner jag inte göra något annat än att uppdatera min blogg =))
Men en del kommer ni att få se.

Min Bäbiss (uttala det som det stavas)


Just nu så sover hon & jag ska fortsätta med att rensa ur mina köksskåp innan det är dags för att hämta killarna från skolan.

Ni får ha en trevlig helg allihopa =))


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar