måndag 22 augusti 2011

Förskoleklass, Jollen




Idag var det då dags för Ted att börja i förskoleklass.
Det började redan igår kväll med att någon (gissa vem) inte kunde sova.
Det tog låååång tid innan han somnade men sen så sov han iaf.

Vid 10:55 idag började vi (hela familjen) att gå/cykla ner till skolan för att vara med på uppropet som började 11:15.
När vi först kom så sprang barnen runt på fritids (Masten) som ligger i lokalen rakt över förskoleklassens klassrum (Jollen).
Ted satt mest med Simon & hans Mamma samt Farmor & tittade på när de spelade ett sällskapsspel.

Sedan var det dags att gå över till Jollens klassrum där alla barnen fick sitta på små pallar i en ring.
Teds fröknar (3 st, egentligen ska de vara 4) ropade upp namnen & sedan pratade de lite om vad barnen ska få göra i förskoleklassen osv.
Barnen fick varsin namnskylt med sina namn som de sedan fick färglägga & rita dit något på om de ville.
Ted ritade dit en pirat på sin namnskylt =))

Vi fick en massa papper & barnen fick leka lite innan det var dags för alla barnen att gå iväg till rektorn för att hämta ballonger med deras namn & information om vilken skola barnen kom ifrån.
Föräldrarna fick gå ut på skolgården under tiden.
Sedan kom alla skolbarnen & en del lärare ut.
Rektorn höll ett litet tal & under den tiden lyckades 3 ballonger lämna sina ägare =))

När rektorn hade pratat en liten stund så skulle alla förskoleklassbarn släppa sina ballonger samtidigt & det var jätte fint när de gjorde det.
Det är en tradition som de har på denna skolan, en fin tradition tycker jag.

Barnen sjöng sedan en glassång & vips så kom glassbilen =)) =))
Barnen + vi blev bjudna på glass =))

Tyvärr så tog jag inte med mig kameran ner till skolan så den enda bilden vi har är strax innan vi begav oss härifrån.

Sen måste jag ju berätta en komisk sak.
En av Teds förskolelärare kände igen mig på mina ögon sa hon, jag kände igen henne me.
Det visade sig att jag själv hade henne som fröken när jag gick på Lekis som 6 åring.
Jag kan inte förstå hur hon kunde känna igen mig efter 23 år & efter så många barn som hon måste ha haft.
Hon mindes även att jag hade en syster & var vi bodde osv.
Lite roligt att Ted ska ha henne som fröken nu =))

Det var en lyckad start & imorgon drar det igång på riktigt.
8:10-13 är förskoleklassens tid & imorgon behöver Ted inte gå på fritids.


När vi kom hem for vi iväg ut i skogarna tillsammans med Pappa & Marie.
Vi hittade en hel del svamp, lite blåbär & lingon.
Vi grillade lite korv & njöt av det fina vädret & lugnet i skogen.
Jag älskar att vara ute i skogen, det är så fridfullt.




Nu ska jag jaga Ted i säng för han är trött kan jag lova.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar